Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 30 de juliol del 2013

FERRADA DE LA CALA DEL MOLI


ST. FELIU DE GUIXOLS – BAIX EMPORDÀ


DISSABTE DIA 6 DE JULIOL DEL 20013
A les 6;41 h no va passar el tren que des de Les Borges Blanques m´havia de portar a BCN. Es va presentar amb 18 minuts de retard...RENFE.... Per tant vaig arribar amb aquesta demora mes o menys. (les 9:40 h)



En el lloc convingut en Ramon ja esperava per tal de marxar el mes ràpid possible. En dues hores mal contades, incloent-hi alguns embussos, arribem al port de St Feliu.


LOCALITZACIÓ
Ja des de l´entrada a la població, buscarem el port, resulta relativament fàcil de trobar, dons es raonablement ben indicat. Un cop arribats, veurem que hi ha bastant de lloc per deixar el vehicle, i també un turó ben escarpat a ma esquerra. Haurem d´arribar a la part mes alta, i ho podem fer des de diferents indrets. Nosaltres ens varem dirigir a la Cala Jonca, on ens podem permetre una remullada si ve de gust. En aquest punt, trobem unes escales rústiques, que ens hi porten, i també que pugen fins dalt.

Cala Jonca
Situats a la part superior, anirem seguint un camí ben arreglat, que vorejant el perímetre dels penya-segats de la Sofrera, ens condueix a una mena de pèrgola, que fa les funcions de connexió amb un viarany que baixa fins el mateix començament de...


LA FERRADA
Sembla ser que es tracta de la única que ens ofereix un traçat que passa tant a la vora del nivell de la mar, a demés, un aigua visualment deliciosa.

Ningú esperi trobar cap vertical a superar, dons tot el circuit discorre entre 5 i 25 msnm. flanquejant la sinuositat dels tallats que conformen La Cala del Moli.

La pèrgola
Aquesta via s´inaugurà el 2001, i va estar clausurada el 2004, degut a problemes legals i al mal estat dels materials, que l´havien convertit en perillosa. Després de certa pressió popular, ha estat reinstal·lada i reoberta novament enguany.


Potser per allò de la novetat, ens hem trobat amb una gentada no gens usual en cap altre ferrada. Molts grups marxaven quant nosaltres arribàvem, sense haver-la pogut fer, dient-nos molt decebuts; “està impossible”. Per curiositat ens vam acostar, i el que veiérem, ens deixà estorats. En un curt tram, vaig poder comptar fins 80, persones estàtiques pegades a les parets una al costat de l´altre; no es movien!!

Una petita part del col·lapse


La veritat es que ens entraren ganes de donar mitja volta, a nosaltres també, allò semblava una macro trobada de “Pixa pins”. Però jo havia creuat mitja Catalunya per fer-la!!

Mentre dubtàvem, si la fem...no la fem... i ja portàvem uns 20 minuts fent-ho, semblà que la cua començà a moure´s. Aquest fet em donà ànims, el Ramon es mostrà mes reticent, però acabà per acceptar.

Desplomat horitzontal

La ferrada, te el seu principi baixant gairebé a nivell del mar (5m) De seguit superem un pas bastant desplomat en sentit longitudinal, per lo qual no representa cap dificultat a tenir en compte, i a partir d´aquest moment, comencen els ponts, 5 en total, no son de gaire llargada, però estan ben situats. El pas mes complicat resta emplaçat a la feixa que ve després del tercer pont, es la mes llarga i la mes feixuga, degut a que hi ha un extra-plom en sentit vertical, però que no donarà gaire problema, dons es ben instal·lat. Un cop passat, ja no trobarem cap punt conflictiu mes, que mereixi la pena comentar.



Resta en construcció una petita zona, on s´oferirà una variant mes esportiva, situada en una escletxa poc abans d´arribar al final. La via acaba gairebé al mateix lloc on comença.

Sota el meu criteri no està feta per principiants, però paradoxalment es el que mes abunda, la qual cosa sembla a priori una contradicció, però no ho es. Una de les raons pel que s´acumula tanta gent estàtica, es precisament per aquest motiu. Quant s´ha de superar un pas que no es del tot mastegat, s´aturen, es cremen i triguen molt a continuar. En alguns casos mes de 20 minuts.



L´aire que es respirava, al menys aquest dia, el podríem qualificar de “channy total” on la cridòria resultava especialment molesta i fora de lloc, De tant en tant, les barques que passegen turistes amunt i avall, amb musiques de pèssim gust a tot volum, ho acabaven d´arredonir... Puc assegurar als lectors, que aquell clima era a les antípodes del que tradicionalment es viu entre muntanyencs.

El tram llarg, on es l´extraplom vertical
En síntesi, la ferrada molt be, l´ambient lamentable. Potser ho havíem d´haver intentat a ple hivern.

Tan aviat sortírem del xivarri, anàrem a fer una “queixalada” i a hidratar-nos, dons la calor es deixava sentir molt. Tot i amb això, no podíem seguir gaudint de l´agradable fresca a l´ombra de la terraseta on hi érem, dons jo havia d´estar a l´estació de Sants abans de les 19:00h per agafar el tren que m´havia de tornar a Les Borges, i en Ramon tenia un sopar amb d´altres companys. Així que sobre les quatre, emprenem el retorn a BCN.


Es en aquesta escletxa on s´està
preparant una zona mes esportiva.
Arribem sense novetat, ens acomiadem, i aquesta vegada, si, el tren fou puntual, per tant a les 21;00 h, ja era a casa. Encara tinguè temps de dutxar-me i veure “El comissari Brunetti” mentre sopava.

A prop de 600 km per haver de suportar aquell “ambientillo”... Valga'm Deu!!! 




ALGUNES DADES D´INTERES
L´instal·lador; L´Albert Gironès

La longitud total es de 2.700m, dels quals 480 resten equipats.

Si trobem un nombre racional de persones, podem trigar 1´5h, si no es així, ni se sap...

No es difícil, però tampoc es fàcil. Jo diria per neòfits avançats.

Coordenades; x= 41º 46´ 45´´ y= 3º 02´ 30´´ Orientació = SSE

La roca de granet vermellós, es molt dura, i en aquest cas en concret, plena de porus, deguts a l´erosió marina. Te bona adherència.

Últim tram de la ferrada
OBSERVACIONS
L´acer inoxidable, mes concretament la barra calibrada, es un material excel·lent, sobre tot per instal·lacions a la vora de la mar, com es el cas, dons suporta els efectes de la corrosió estupendament be. Si mes no. La seva perfecció i el seu acabat sense textures ni rugositats, li resten capacitat de fixació, sobre tot si soldem al extrem exterior, un passamà en forma de pedal. Pot passar, (el que ja passa) que la barra clavada giri en redó, fent insegur el punt d´apostament. En la paret mes llarga, després del tercer pont, i abans d´arribar al desplom n´hi ha una que ja en pateix.

Gracies Albert, la ferrada es molt encertada, i resulta força divertida, et felicitem per que hi ha molta feina, molt esforç invertit i sobre tot molta voluntat.


Quim












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada