Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 8 de novembre del 2020

 

LA TIROLINA DE FUENTESPALDA EXPERIMENTADA PER UN USUARI

 


INTRODUCCIÓ

La tirolina de “Fondes” començà a concebre’s mes o menys com tots els projectes, justament en això, un projecte. Jo en vaig tenir noticia un parell o tres d´anys abans (no ho recordo amb exactitud) També em ve al cap que, finalment es van iniciar les obres, i per problemes en l´arrossegament dels cables, (l’helicòpter no podia amb ells) es van aturar.

Finalment, el 26 de juliol del 2019 començà la seva vida operativa. l´èxit inicial va superar les expectatives mes optimistes i només en 6 mesos es van sobrepassar els 4000 salts.

En definitiva, una atracció mes d´aventura que equipa la comarca del Matarranya, per tal de promocionar i donar  viabilitat econòmica a la zona. Activitat que recomano sense pal·liatius.

LES PRINCIPALS CARACTERISTIQUES

Partint gairebé del cim de la Penya del Corb (1002 msnm) fins l´ermita de St Miquel, (costat oposat de la vall (803 msnm) salvarem un desnivell de 199 m, si mes no, l´alçada total a la que viatjarem sobre la vall, serà entre 290 i 300m

La longitud del viatge es d´uns 1.980m (d´ací els problemes d´arrossegament d´uns cables d´acer trenat de 22m/m de diàmetre, (el pes està sobre unes 32-33  tones cada un.)

El trajecte dura 1´5 minuts i el cobrirem a una velocitat mitjana de 120 kh.

El carro o tren, on el viatger va subjecte, es d’aliatge metàl·lic, i la part mòbil consta de  dues politges en tàndem, igualment d´aliatge, que roden al llarg del recorregut sense cap problema, tot produint un so semblant al d´un petit reactor.



REQUISITS DE L´AVENTURA

L´aventura comença ja a l´hora de cercar i complimentar la reserva del salt. Un cop dins la pàgina, no cal que cerquem el lloc on s´indica “reserves”, per que no hi es, hom ha d’intuir que s´ha de clicar a sobre d´una de les fotos on s´exposen les diferents modalitats de salt, que poden ser;  Individual, Pack parella, grups i tàndem (en la mateixa via un costat de l´altre).

Una vegada dins, apareix un petit calendari on podem triar les dates que ens interessin, o que ens deixin lliures.  A partir d´ací, la cosa ja s’estandarditza i no tindrem cap mes dificultat per formular la reserva. (el pagament dels 28 € que costa el descens, l´efectuarem amb la tarja).  La pàgina, encara que si ho demandes, et contesten en català, o frangí,  oficialment, nomes  es en castellà, francès o anglès, ignorant dons, la seva pròpia llengua, (manca d´afecte per la mateixa?)

Efectuat el viatge a “Fondes”, (tal i com l´anomena la població autòctona) hem d´arribar a lloc preguntant, dons no hi ha cartells indicadors.  Ara be, l’enclavament es situat a una de les oficines superiors del poliesportiu.  L´atenció i el tracte son correctes. La qüestió fotos, un despropòsit. No permeten pujar càmeres ni telèfon mòbil, només càmeres tipus “Gopro” o algun sistema fiable que no hagi d´utilitzar les mans. Les fotos les fan ells, però es molt difícil trobar-les a la seva pàgina, a mes, si per casualitat  hi son, son de “pago”.

L´AVENTURA

(30 de setembre 2020)  Un cop a la oficina, signarem alguns papers relacionats amb la responsabilitat, ens pesaran, i a continuació ens faran vestir l´arnes en forma de plataforma de tela sintètica, per tal de poder viatjar boca  avall. Ja vestits, armats amb casc i ullerers (al marge de casc i ulleres, també posen una mena de còfia sanitària pel cap), ja som a punt per la foto de rigor ( que no servirà de re, dons mai la tindrem) davant el pòster de màrqueting, tot esperant el moment de pujar al mini-bus que, ens durà a la plataforma de llançament.

El trasllat dura 15 minuts aproximadament, i ja ens deixa davant la instal·lació, moment en que els monitors reclamen la nostra atenció, i ens donen les instruccions precises per tal com ens hem de comportar durant el descens, tant mateix, com dominar la situació en cas de vents laterals,  així, com els protocols que haurem de seguir en els darrers metres “pre aterratge” No hem d´oblidar que, el nostre cos suplirà, o farà les funcions pròpies del fuselatge d´un avió, un cop suspès de l´arnes i depenent del centre de gravetat. La xerrada dura uns 5 minuts aproximadament, i acte seguit, ens situem a pocs centímetres de la caiguda i un monitor ens enganxa al carro o tren de politges, tot col·locant els contrapesos necessaris segons el propi pes, i ja sospesos en posició horitzontal, ens fan un breu compte enrere... tres, dos, un... (Es fa llarguíssim dons les ganes de saltar en aquests moments son immenses!!!)


LA VOLADA

Finalment notes com un petit empello et fa sortir al buit i comença una acceleració progressiva amb un soroll a l´esquena (politges) molt semblant a un petit reactor, donant la sensació que es ell qui ens impulsa i no la gravetat.

Aviat, la visió frontal i perifèrica es insuficient per tal d´observar tot el paisatge que en aquella posició i circumstancies sens ofereix, així que girem suaument el cap d´un costat a l´altre i ja notem d´immediat com actua fent de timó de direcció o profunditat, bandejant el cos. Com no fa gaire vent, la situació es corregeix aviat tot contrarestant amb el mateix cap. La velocitat ja deu ser la màxima (120 kh) “Fondes” es veu petit a uns 300 m d´alçada. En aquest punt de la trajectòria, ja cal anar mirant el portal d´aterratge i estar atent a les possibles instruccions del monitors, dons ells estan controlant en tot moment les incidències de la nostra ensulsiada. Malgrat el petit aero-fre que duem actua durant tot el viatge, hi ha vegades que, haurem d´ajudar la frenada tot obrint les braços augmentant així la resistència a l´avanç. En el cas contrari, per tal de mantenir la velocitat, no fora  que ens aturéssim a poca distancia del final, haurem de mantenir els braços enrere. (En el supòsit de mancar-nos empenta, un instructor se’ns acostaria i supliria la inèrcia que no hem conservat)

En el meu cas en concret, al notar que la velocitat ja disminuïa, vaig alçar el cap i en veure que els monitors no feien cap senyal amb els braços (indicatiu de que tot va be) vaig mantenir els meus replegats enrere, tot posicionant el cap per avall fins creuar el portal que dona accés a la plataforma d´aterratge. Gairebé a l´instant, senti una sotragada pendular que  m´impulsà cap amunt uns 45º,  deguda a l´acció dels cables de frenada i retenció, tot indicant de forma  inequívoca, que el viatge s’acabat.

He sentit un pel d´insatisfacció,  no per la instal·lació i tot plegat, dons es magnifica!!  Si no per que s´ha fet molt curt i tinc la sensació de no haver-ho gaudit prou, o al menys el que jo m´imaginava.

A continuació ens desprenem dels estris, i esperem a que vagin arribant els altres per tal d´omplir el mini-bus que, ens durà de nou al punt de partida, on hem deixat els vehicles.

CLOENDA

La vivència en general, ha estat immillorable, malgrat no pugui conservar un recordatori tan important com pot ser el d´una simple foto. (Ja he advertit mes amunt que, aquest tema esdevé un veritable desastre,  caldria solucionar-lo urgentment de forma segura i eficient).

Recomano dons, a tots aquells als que la salut, o el vertigen no els ho impedeixi, acumulin una experiència com aquesta, tot i que, es pugui fer com en el meu cas, molt fugaç. 

Caldria promocioar una mena de “forfaits” (econòmics) a similitud de l´esquí, per tal poder efectuar uns quants salts al dia, així la cosa tindria un regust mes durador.

CAL SABER QUE....

La tirolina de Fondes actualment, es considerada com la mes llarga d´Europa i del mon, si tenim present que es doble (2 vies ) i a mes, està preparada també per disminuïts que la vulguin gaudir. (Bon detall).

Cal ser a lloc,  mig hora abans.

L´activitat pot esser sospesa per causes meteorològiques adverses. L´empresa es reserva el dret de suspendre el llançament, o aplaçar-lo.

Caldrà gosar de bona salut física i mental.

No es permeten salts en condicions d´embriaguesa ja sigui etílica, o d´altres estupefaents.  Embarassades abstenir-se.

Calçat tancat, o ben subjecte al peu. (No xancletes)

No es pot dur re a les mans.

El pes mínim estipulat es de 50 kg

El pes màxim serà de 120 kg (Tàndem 150Kg total)

Tel informació  690 982317

Reserves a;  info@tirolinafuentespalda.com

 

Tot això es el que caldrà contemplar per tal de gaudir de la tirolina mes llarga d´Europa.  Saluuuttttt!!!

 


SUGGERENCIES

Iniciativa brillant que animo d´es d´aquestes línies, com també, a millorar aspectes tan molestos com la impossibilitat d´obtenir un record fotogràfic personal de la diada.

La pagina, podria oferir també traducció al català, o frangí. No hem d´oblidar que molts usuaris provenen dels Paìsos catalans, tot plegat per tal no sembli un menyspreu, o manca d´educació.  

Caldria instal·lar cartells indicadors, no només pel poble, si no ja des de Vallderoures com a mínim.

Instal·lar una mànega de vent a la zona de llançament per tal d´orientar als saltadors.

 

(Totes les fotos han estat obtingudes de la xarxa, excepte una que vaig poder realitzar personalment). (Perdoneu)

 

Quim

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada